De best beoordeelde scriptiebegeleider!

Wat is examenvrees?

Enige spanning ervaren voor of tijdens een tentamen of examen, is heel normaal. Gezonde examenkriebels zijn zelfs nuttig, doordat je er alerter van wordt en je beter kunt concentreren. Wanneer de spanning echter zo erg toeneemt dat het je prestaties negatief beïnvloedt, kan er sprake zijn van examenvrees. Examenvrees kan zorgen voor stress, negatieve gedachten, verminderde prestaties en zelfs lichamelijke klachten. Zaak dus om examenvrees serieus te nemen. Helemaal omdat je met behulp van een goede studiecoach op den duur van je angsten af kunt komen!

Examenvrees; de symptomen.

Zijn onderstaande zaken voor jou (bijna allemaal) herkenbaar? Dan heb je waarschijnlijk last van examenvrees:

  • - Ondanks dat je de stof goed geleerd hebt sla je tijdens je examen dicht.
  • - Rondom examenperiodes ervaar je emotionele klachten: je bent prikkelbaar, emotioneler, angstig of slechtgezind.
  • - Je ervaart problemen met je geheugen, zoals vergeetachtigheid, concentratieproblemen en misschien zelfs black-outs.
  • - Tijdens het examen kun je niet meer bij de informatie in je hoofd komen.
  • - Je voelt je gespannen, hebt last van negatieve gedachten en loopt veel te piekeren.
  • - Tijdens een examen voel je onrust en paniek.
  • - Je kunt je in examenperiodes moeilijk ontspannen. Wellicht heb je minder energie en is eetlust abnormaal.
  • - Je ervaart fysieke klachten, zoals hoofdpijn, buikpijn, slaapproblemen, hartkloppingen en vermoeidheid.

 

Super snel contact? Stuur een WhatsApp bericht naar 0653161485

Wij reageren altijd binnen 12 uur!

Piekeren en negatieve gedachten

Wie last heeft van examenvrees heeft in de aanloop naar een examen vaak veel negatieve gedachten. ‘Ik ga het toch nooit halen,’ ‘al het leren is toch voor niets‘, ‘ik ga enorm af als ik weer een slecht cijfer haal,’ enzovoorts, zijn voorbeelden van negatieve, niet-helpende gedachten. Het hebben van negatieve gedachten en het vele piekeren is om twee redenen schadelijk. Allereerst beïnvloeden je verwachtingen de uitkomst, waardoor je negatieve gedachten ook een negatief effect op je resultaten kunnen hebben. Ten tweede kost het piekeren simpelweg tijd; je ligt er door wakker of kunt je niet concentreren, met alle gevolgen van dien.

Onze studiecoaches geven je daarom praktische tips en tools om minder en ‘effectiever’ te piekeren. Ook leren ze je vaardigheden aan die je helpen om negatieve, niet-helpende gedachten om te zetten in realistische, helpende gedachten.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Bij veel studenten komt examenvrees en examenstress voort uit een gevoel van controleverlies. Ze hebben het gevoel geen grip te hebben op de situatie en steeds achter de feiten aan te lopen. Een goede voorbereiding en een effectieve planning is daarom erg belangrijk. Studiebegeleiders kunnen je helpen met het maken van een dergelijke planning. Ook fungeren zij als stok achter de deur om ervoor te zorgen dat jij je ook daadwerkelijk aan die planning zult houden.

Actief aan de slag met de stof

Examenvrees zal ongetwijfeld afnemen wanneer je het gevoel hebt de stof écht te beheersen. Onze tip; ga altijd actief met de stof aan de slag. Aandachtig doorlezen en samenvatten is uiteraard stap 1, maar nog niet voldoende. Maak oefententamens, laat je overhoren of maak voor jezelf een quiz. Door op een praktische manier actief bezig te zijn met de stof, sla je veel meer op. Zorg er wel voor dat je tijdens het leren voldoende pauzes inlast. Neem na 40-60 minuten leren steeds 5 minuten pauze en plan na elk blok van 2-2,5 uur een langere pauze in. Dit zijn ook de momenten waarop je op je telefoon de sociale media mag checken. Tijdens je leermomenten zorg je dat je telefoon uitstaat of in een andere ruimte ligt. Wist je trouwens dat er voor je pc handige programma’s zijn die pagina’s die kunnen afleiden, zoals Facebook, tijdelijk blokkeren?

Goed voor jezelf zorgen

Tenslotte is het zeker rondom je tentamenperiode extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Geen nachten doorhalen (ook niet om te studeren!) en geen tijd besparen door te leven op bezorgmaaltijden. Je hersenen hebben voedingsstoffen nodig! Bovendien is een goede nachtrust, goede voeding en voldoende beweging nodig om stress te bestrijden.

 

Meer informatie over studiebegeleiding of geheel vrijblijvend in contact komen met een studiecoach? Vul dan onderstaand contactformulier in!

examenvrees
Close Menu